De Lierstart >>


De lierstart gaat anders dan een bergstart. Ik beperk mij tot de lierstart, want dat is het gene wat ik ga doen. Voor een lierstart heb je een startleider en een lierman nodig. De startleider is de persoon die helpt bij het aankoppelen van de lierrelease aan de karabiners. Deze persoon doet nogmaals alle controles zoals of de banden vastzitten, de karabiners gesloten, de lijnen vrij zijn, de radio werkt en of het luchtruim vrij is. De lierkabel wordt vervolgens aan de piloot bevestigd door de startleider. Alvorens er gestart kan en mag worden dient altijd de vijfpunten -check gedaan te worden.

De vijf-puntencheck >>


1.
Controleer alle banden of die vastzitten. De beenbanden zijn het belangrijkste! De karabiners of ze gesloten zijn. De borgpinnen en de handvat van je reservescherm moeten vastzitten. Helm op en kinband vast! Kleding, alles gesloten, geen draden of veters los? Tot slot werkt de radio?

2.
Alle lijnen moeten vrij zijn (geen line-overs) en er mogen geen knoopjes inzitten.
De risers mogen niet gedraaid zijn en het speedsysteem moet aangekoppeld zijn en vrij lopen.

3.
Zorg ervoor de de glider in de juiste vorm ligt (pijlvorm) en dat het doek niet dubbelgevouwen is.

4.
Check de wind, of deze uit de juiste richting komt. Is de wind krachtig, overweeg of het wel veilig genoeg is om te kunnen starten.

>>>>>>


5.
Het luchtruim moet je goed waarnemen. Is deze vrij om te kunnen starten. Zijn er geen medepiloten die op dat moment aan de landing bezig zijn. Start je niet tegelijk met iemand anders en is het startveld voor je vrij, geen opstakels.

Deze punten dien te allen tijde uit te voeren, het is belang voor de veiligheid van jou en je medepiloten.


Final >>

Als alle checkpunten zijn gedaan kan je aan de startprocedure beginnen.
De startleider zorgt in samenwerking met de lierman voor het goed verlopen van de start. Hij zal zal de piloot controleren of alle voorgenoemde punten zijn behandeld. Aan het harnas wordt een lierrelease aan de karabiners bevestigd en daar weer aan de lierkabel. Het startgewicht van de piloot (totaal gewicht) wordt doorgegeven aan de lierman en bepaald daarmee de trekkracht op de lier.

De startleider controleerd nogmaals alles en zal samen met de lierman de piloot veilig in het luchtruim brengen. De lierman blijft in contact tot het moment dat de kabel wordt ontkoppeld. Tot die tijd zal hij jou in de juiste baan naar boven te brengen. Eenmaal op de juiste hoogte krijg je het commando " Release" en ontkoppel je de kabel van je lierrelease.